علامه اقبال لاهوری

علامه اقبال لاهوری

چرا اقبال لاهوری از جوانان عجم گفت و از آتش بدخشان اما در قالب اسلام و امروز ارد بزرگ می گوید در قالب عشق به میهن و آزدیخواهی؟
علامه اقبال لاهوری

علامه اقبال لاهوری

چرا اقبال لاهوری از جوانان عجم گفت و از آتش بدخشان اما در قالب اسلام و امروز ارد بزرگ می گوید در قالب عشق به میهن و آزدیخواهی؟

گزارش روز بزرگداشت علامه محمد اقبال لاهوری


 

بمناسبت روز بزرگداشت علامه محمد اقبال همایشی با شرکت  دانشوران ، اساتید ، ادبا و شعرای برجسته منطقه در محل کتابخانه خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران حیدرآباد برگزار گردید. صدر همایش دانشور معروف پروفسور قوی احمد و میهمان ویژه آقای انوار احمد زئی رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه میرپورخاص بودند.
 مراسم با تلاوت آیات کلام الله مجید آغاز شد و پس از آن به درگاه پیامبر بزرگ اسلام نعت هدیه گردید مجری برنامه آقای سید ساجد رضوی نخست اهداف برگزاری این مراسم را به سمع حضار رساند و گفت: این همایش به منظور تشریح و توسعه اندیشه و سخن علامه برگزار شده اکنون خداوند فرصت طلایی به نصیب ما کرده که در جهت احیای مجدد پیام این حکیم بزرگ قدم برداریم که جوامع انسانی بیشتر از هر زمان دیگر به آن محتاج است. وی در ضمن بیان اهداف این مراسم از مسئولان جمهوری اسلامی ایران به ویژه از مسئول خانه فرهنگ آقای بلادی بخاطر برگزاری این مراسم فرهنگی و پژوهشی و آن هم در زمانی که اقبال و اندیشه های او به فراموشی سپرده می شود تشکر و قدر دانی کرد و اظهار امیدواری کرد که چنین مراسمی در آینده نیز ادامه پیدا کند.
 اولین سخنران این مراسم پروفسور عتیق احمد جیلانی از دانشگاه سند بود وی در بیانات خود گفت: اقبال از آن سخنورانی است که تنها به فکر فیلسوفانه اکتفا نکرد بلکه به جهان یک نظام فکری ارائه کرد وی افزود: اقبال در سخنان خود اگرچه ماضی و حال را عنوان کرد و لکن برای جهان اسلام اهداف در آینده نیز تعیین کرد. آقای جیلانی در ضمن تحلیل اشعار و اندیشه اقبال گفت: اقبال از آن سخنورانی است که سکوت و رکود در جوامع اسلامی را شکست و آنان را به حرکت و نهضت دعوت کرد. به خاطر همین اقبال شاعر حرکت و حرارت است.
 بعد از بیانات آقای جیلانی انور تبسم از شاعران معروف حیدرآباد در اشعار خود از علامه تجلیل و قدردانی کرد پس شعر خوانی پروفسور دیگر از دانشگاه سند میرزا سلیم بیگ به بررسی اشعار و افکار علامه اقبال لاهوری پرداخت و گفت: عمده مأخذ و منابع سخن اقبال قرآن مجید ، احادیث پیامبر بزرگ اسلام و مثنوی مولانا است به خاطر همین چنین وسعت و عمق در سخنان اقبال مشهود است و این مبانی علامه را قدرتمند ساخت تا به اعتراضات پاسخ قانع کننده دهد که از طرف دشمنان علیه اسلام مطرح     می شدند. آقای بیگ در پایان گفت: سخنان اقبال برای مردم شبه قارۀ هند بالاخص و برای مردم جهان بالعموم منارۀ نور است.
 پس از آقای بیگ مجری برنامه آقای ساجد رضوی که خود نیز از شاعران معروف این شهر       می باشد. طی اشعاری به مدح سروده های علامه اقبال پرداخت سپس:
 پروفسور انوار احمد زئی رئیس ادارۀ آموزش و پرورش ناحیه میرپورخاص در بیانات بسیار علمی و تحقیقی سیر تکاملی اندیشه و سخن اقبال و تأثر آن بر مسلمانان شبه قارۀ هند را مشروحاً مورد بحث و بررسی قرار دارد و گفت: من قبل از هر چیز باید از مسئول محترم خانه فرهنگ از این جهت که اینجانب را در این محفل علمی به عنوان میهمان ویژه در خانه ای دعوت کردند که حدود ٣٠ سال پیش من در آن شاگرد کلاس فارسی بودم و افتخار دارم که امروز به عنوان شاگرد این نهاد فرهنگی با شما سخن می گویم. آقای در ادامه گفت : علامه اقبال از آن شخصیات است که با استفاده و راهنمائی از قرآن مجید و فرمایشات نبوی رکود و سکوت مسلمانان را شکست و آنان را از خواب غفلت بیدار کرد و بین آنها انگیزه و عشق به آزادی و جرأت ایجاد کرد.
 صدر مجلس پروفسور قوی احمد از دانشوران معروف منطقه در بیانات خود گفت: علامه اقبال از معدود افرادی است که به چندین علوم دست توانا داشت او اگرچه تحصیلات خود را در رشته اقتصادیات آغاز کرد و پس از آن به فلسفه و حقوق رجوع کرد و بالاخره اندیشه های بلند خود را به زبان شعر به جهان عرضه کرد و تأثیر بیان نه شدنی بر دلهای آنها گذاشت. آقای قوی گفت: علامه اقبال به نه زبان معتبر جهانی آشنایی کامل داشت و متون انگلیسی ، آلمانی ، سنسکرت ، هندی ، اردو ، پنجابی ، عربی و فارسی را بجای ترجمه از اصل کتاب مطالعه می کرد و لکن زبانی که علامه را از همه بیشتر متأثر کرد زبان فارسی بوده که در اشعار خود از آن یاد کرده است و شاید این تاثیر از این جهت باشد که زبان فارسی به اعتبار حلاوت وسعت این قدرت را داشت که اندیشه بلند او را به راحتی به عامه مردم منتقل سازد به همین خاطر اشعار وی تکان دهندۀ وجدان و روح انسان به زبان فارسی است. آقای قوی احمد دربارۀ خاموش شدن چراغ زبان فارسی در شبه قارۀ هند ابراز تأسف کرد و خواستار فراگیری و آموزش زبان فارسی برای کشف حقیقت شد. وی در پایان گفت: ما امروز باید عهد کنیم که با وحدت و یکپارچگی از حریم خود پاسداری کنیم و در راه آن از تقدیم جان دریغ نخواهیم کرد.
 آقای سید بهاء الدین بلادی مسئول محترم خانۀ فرهنگ جمهوری اسلامی ایران ، حیدرآباد در سخنان خود دوره های آموزشی سیر اندیشه فلسفی علامه را منظم وشروحاً ذکر کرد و گفت: جهان شخصی همچون اقبال را کمتر دیده است که با علم و حکمت خود جهان را تحت تأثیر قرار داده باشد. وی افزود اقبال به علم و فرهنگ ایران به شدت علاقه داشت و به خاطر همین رساله تحقیقی دکترا را با عنوان ارتقای ما بعد الطبیعه در ایران نوشت این مقاله را دانشور معروف ایرانی آقای دکتر حسن آریانپور با نام سیر فلسفه در ایران به زبان فارسی ترجمه کرد. این کتاب که مشتمل بر شش باب است که یکی از بهترین کتابهای نوشته شده در این زمینه شمار می آید. آقای بلادی گفت اقبال اگرچه به فلسفه های رایج در جهان آشنائی داشت و لکن او از فلسفۀ و زبان ایرانی به شدت متأثر بود. آقای قوی احمد در پایان گفت : بیشتر سخنان اقبال به زبان فارسی دلیل بر عشق او با زبان و ادب فارسی است.
 در پایان مراسم مسئول خانه فرهنگ به میهمانان گرامی هدایای نفیس تقدیم کرد و مراسم با میهمانی شام پایان پذیرفت.

منبع خبر: جانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران - حیدرآباد
نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:24 ق.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد