علامه اقبال لاهوری

علامه اقبال لاهوری

چرا اقبال لاهوری از جوانان عجم گفت و از آتش بدخشان اما در قالب اسلام و امروز ارد بزرگ می گوید در قالب عشق به میهن و آزدیخواهی؟
علامه اقبال لاهوری

علامه اقبال لاهوری

چرا اقبال لاهوری از جوانان عجم گفت و از آتش بدخشان اما در قالب اسلام و امروز ارد بزرگ می گوید در قالب عشق به میهن و آزدیخواهی؟

محفلی به مناسبت گرامیداشت از علامه اقبال لاهوری درکابل تدویرگردی


به گرامی داشت از فیلسوف نامدار مشرق زمین و شاعر شیرین سخن علامه اقبال لاهوری در استانه هشتادمین سال اهدای اثر پیام مشرق این شاعر به اعلیحضرت شاه امان الله غازی محفلی امروز صبح از سوی وزارت اطلاعات ، فرهنگ و توریزم و سفارت پاکستان در مرکزبین المللی مطبوعات تدویر شد .

به گزارش اژانس باختر ،درمحفلی که به این مناسبت درتالار مرکز بین المللی مطبوعات تدویر شده بود ابتدا پیام حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان توسط محمد کریم رحیمی سخنگوی ریاست جمهوری قرائت شد که در بخش ازان امده است : علامه اقبال اندیشمند ، حکیم ، شاعر و ازادی خواه پرافتخار یست که نامش تاجهان است مانده گار خواهد بود .

 



علامه اقبال ، افغانستان را وارث تمدن بزرگ اسلام می پنداشت و برای سایر کشور های اسلامی مبارزات ازادی خواهانه و ضد استعمار افغانها را توصیه میکرد برمبنای همین باور سترگ پیام شرق وبا نام اعلیحضرت شاه امان الله غازی بانی افغانستان معاصر اغاز کرده است .اقبال حکیم ارادت خاص به علامه سید جمال الدین افغانی داشت و همواره در نوشته ها ، سخنرانی ها و اشعارا ش از مبارزات و برنامه های روشنگری وی یاد اوری کرده است .

 علامه اقبال دوست افغانستان و یکی از شاعران بزرگ زبان فارسی دری بود که دل بستگی او به انسان از قلمرجغرافیایی فراتر می رفت .

دوکتور سید مخدوم رهین سرپرست وزارت اطلاعات ، فرهنگ  وجوانان نیز از جمله سخنرانان این محفل بود ، موصوف از علامه اقبال به عنوان اندیشور استثنایی جهان اسلام در عصرش یاداوری نموده گفت : علامه اقبال از سردلسوزی و محبت ، به امت اسلامی هشدار تند می داد و با تازیانه تنبیه این ملت ها را می خواست تا از خواب گران بیدار شوند . اقبال از جانب مسلمانان پیام پر مهر و عاطفه یی  به همه بشریت داشت .

 داکتر رهین افزود: در عصر علامه اقبال تاچشم کار میکرد در ممالک اسلامی سیاهی بود و تاریکی ، علامه اقبال که مایه یی از تمدن مدرن هم داشت به ملت هایی که تازه سربلند کرده بودند، بخاطر احتمام افراطی شان به مسئله نا سیونالیزم هم نهیب می زد و این نوع ناسیونالیزم را نوعی دسیسه استعمار در برابر اتحاد مسلمانان می دانست .

سپس سردار طارق عزیز الدین سفیر پاکستان در کابل طی سخنانی ضمن قدردانی از تدویر این محفل از وزارت اطلاعات ، فرهنگ و توریزم گفت : علامه اقبال از جمله ان شاعرانیست که با تفکر والا شخصی چند بعدی   بود پیام اقبال پیام جهانی بود و مفکوره هایش تنها به جوامع مسلمه نبود.

سفیر پاکستان درکابل افزود: اقبال نظر خوبی در مورد افغانستان و مردمش داشت و میگفت افغانستان قلب اسیا  است او نظر داشت که اگر قلب اسیا بیمار شود همه اسیا را بیمارخواهد کرد که پاکستان این نظریه اقبال را درقبال افغانستان   در نظر می گیرد .

دراین محفل پیام پوهنتون کابل توسط دوکتور عبدالحی نظیفی سرپرست  ان پوهنتون ، پیام اکادمی علوم افغانستان توسط سرمحقق عبدالواجد واجد  قرائت شد .

همچنان در این محفل استادان و پژو هشگرانی چون عبدالله بختانی خدمتگار ، استاد حبیب الله رفیع وتنی چند مقالات پژوهشی شان را در باره شخصیت علمی علامه اقبال و اثار او به خوانش گرفتند.

دراخیر این محفل چند پارچه موسیقی که اشعار ش از علامه اقبال بودتوسط هنرمندان  ریاست اموزش موسقی وزارت اطلاعات ، فرهنگ وتوریزم سرائیده شد .

  علامه اقبال از جمله شعرا و اندیشمند انیست که وحدت مسلمین درمرکزی ترین نقطه پرکار اندیشه اش بوده است ، اقبال با این هدف در عمر کوتاه ولی پربارش پیوسته درراه تحقق ان با تمام توان کوشید و مبارزه کرد .

او نظامی را برای ملت میخواست که دران تمام حقوق ملت هادرنظر گرفته شود .

منظومه های ناله یتیم ، خطاب یتیم به هلال عید ، ترانه ، فریاد امت ، کوهستان همالیا و ترانه هند بعدازنشریکی پی دیگر ، اقبال را به عنوان شاعرتوانا و متفکر ژرف نگر، مطرح ساخت .

وی با از خود گذری می کوشید سیاهی ای را که در عصرش دربین امت اسلامی وجود داشت ، ازبین ببرد و از تفرقه طلبی دربین مسلمین و تجاوز به انها جلوگیری نماید.

وی علاقه زیادی به افغانستان و ابرمردان بزرگ تاریخ کشور داشت  چنانچه در اثارش به جهانیان بخصوص مردم اسیا هشدار داده است که ارامی افغانستان به ارامی اسیا منتج میشود و برعکس نا ارامی افغانستان ، نا ارامی را در اسیا به بار می اورد

 




منبع این مطلب ArianaNet
http://www.ariananet.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد